Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo 27. listopadu podrobný geotechnický průzkum pro budoucí tunel Kamenná Vrata na úseku D3 0301 ve Středočeském kraji, který bude realizován formou ražby průzkumné štoly. Práce za přibližně 500 milionů korun (včetně DPH) potrvají dle předpokládaného harmonogramu zhruba tři a půl roku. Účelem podrobného geotechnického průzkumu a geotechnického monitoringu je získat podrobnější informace o struktuře a chování horninového masivu a tím minimalizovat geotechnická a ekonomická rizika v průběhu ražby samotného budoucího dálničního tunelu.
Průzkumná štola bude mít délku 1 617 m a bude ražena z jižního portálu budoucího tunelu, který bude umístěn u stávající silnice II/104 spojující Jílové u Prahy a Davli. Ražba bude realizována tzv. Novou rakouskou tunelovací metodou v ploše výrubu 13,5 m2, což je přibližně 3 m x 3,7 m. Většina zeminy bude uložena na mezideponii přímo u portálu průzkumné štoly.
Samotná ražba průzkumné štoly bude trvat dle předpokladu 25 měsíců. Před ražbou budou po dobu 4 měsíců probíhat přípravné práce, jako je vyhotovení projektu geologických prací, příprava pracoviště průzkumu a výkop portálu průzkumné štoly. Po ražbě bude následovat vyhodnocování výsledků a geotechnické monitorování, a to po dobu 16 měsíců. Celková délka realizace podrobného geotechnického průzkumu je tedy 45 měsíců.
Součástí průzkumu je i sledování hladiny podzemní vody ve vrtech, ale zejména ve studních, u nichž nelze vyloučit riziko ovlivnění jejich hladiny ražbou. V této souvislosti proto ŘSD z preventivních důvodů intenzivně připravuje realizaci náhradních vodovodů v lokalitě Kamenná Vrata.